Cu doar 5 luni în urmă, Facebook a introdus o funcţie de alertare cu support dedicat pentru prevenirea sinuciderilor. Un gest foarte frumos şi umanitar, având în vedere că tot mai mulţi tineri trăiesc adevărate drame în mediul online. În cazul în care observi prin postări sau prin orice alte căi de comunicare pe Facebook un utilizator din lista ta de prieteni care are înclinaţii spre sinucidere, îl poţi ajuta raportând acest lucru suportului Facebook. Ulterior aceştia vor fi contactaţi de oameni specializaţi în domeniu, care vor încerca să stea de vorba cu ei şi să prevină o tragedie.
Se pare că psihologii Facebook nu prea au avut activitate cu noul departament, iar Zuckerberg s-a gândit să le dea o mâna de ajutor. Şi cum poţi însămânţa negativismul într-o reţea de socializare mai bine, decât încurajând trollerii şi haterii, dându-le mijloacele necesare prin care să se exprime.
Din declaraţia încâlcită a lui Zuckerberg a reieşit faptul că noul buton Dislike va fi introdus ca sistem de vot doar pentru comentarii. Dar dacă se va lua decizia să fie adoptat şi în postări, impactul negativ ar putea fi foarte mare. Spun asta pentru că CEO-ul Facebook, deşi a declarat că butonul Dislike va fi regăsit doar la comentarii, Zuckerberg a mai adăugat şi că „Nu fiecare moment din viaţă noastră este întodeauna unul bun”. Afirmaţia îmi întăreşte convingerea că butonul Dislike va ajunge ulterior şi în postări.
Desigur, butonul Dislike are şi micile lui avantaje. Să presupunem că un prieten a suferit un accident de maşină şi îşi postează o poză din spital fiind jumătate în ghips. Din lipsa butonului Dislike, vei fi tentat să apeşi Like, însă gestul tău va avea dublă interpretare. Prietenul ta se va întreba dacă i-ai dat Like pentru că îţi place situaţia în care se află sau dacă Like-ul tău este sub formă de încurajare şi susţinere.
Dar să privim şi partea întunecată a Dislike-ului. Dacă acesta va ajunge şi în postări, lucrurile nu vor mai fi la fel de roz pe Facebook. Să nu uităm că pe Facebook, în spatele aparenţelor există şi oameni care au complexe de tot felul, legate de aspectul fizic şi multe altele. Un Dislike la o fotografie ar putea crea o adevărată drama în spatele monitorului.
Dislike-ul poate avea şi un efect positiv printr-o acţiune negativă. Cum vine asta? În ultima vreme tot mai mult conţinut de proastă calitate a explodat pe grupurile şi paginile de Facebook. SPAM-ul nu a fost niciodată mai mare ca acum şi asta datorită lipsei unei unelte One-Click prin care utilizatorul să–şi poată exprimă divergenţa în legătură cu postarea respectivă. În baza Dislike-ului, Facebook ar putea crea un sistem mai eficient împotriva conţinutului de proastă calitate.
Aşadar, butonul Dislike are avantaje şi dezavantaje. Facebook va trebui să cântărească foarte bine lucrurile pentru că va merge pe un slackline destul de subţire. Controversele sunt iminente. Sau poate că Facebook asta îşi doreşte, cine ştie…